Göteborg Energi satsar på tekniken Vehicle to grid (V2G). V2G innebär att elbilar kan mata ut el till elnätet. Detta kan ha flera fördelar, bland annat att det kan hjälpa till att kapa effekttoppar, ta bort lokala flaskhalsar och stabilisera spänningsvariationer.
Göteborg Energi testar nu V2G-tekniken i tre projekt. I ett projekt installeras V2G-utrustning i 250 elbilar i Göteborg. I ett annat projekt testas V2G-tekniken i ett bostadsområde i Lindome. I ett tredje projekt testas V2G-tekniken i ett industriområde i Mölndal.
Göteborg Energi menar att V2G-tekniken har potential att bli en viktig del av det framtida elsystemet. Inom några år kommer allt fler elbilar att kunna mata ut el till nätet.
Här är några specifika fördelar med V2G-tekniken som nämns i artikeln:
- Kapa effekttoppar: Elbilar kan användas för att lagra el under perioder med låg belastning på elnätet och sedan mata ut el under perioder med hög belastning. Detta kan hjälpa till att kapa effekttoppar, vilket kan leda till lägre elpriser för alla konsumenter.
- Ta bort lokala flaskhalsar: Elbilar kan användas för att lagra el i områden med lokala flaskhalsar i elnätet. Detta kan hjälpa till att förbättra eltillförseln i dessa områden.
- Stabilisera spänningsvariationer: Elbilar kan användas för att stabilisera spänningsvariationer i elnätet. Detta kan vara viktigt för att skydda känslig elektrisk utrustning.
För mer information om satsningen läs artikeln “Därför satsar Göteborg Energi på V2G” från Tidningen Energi.